هفتم صفر روز تولد امام کاظم(ع) یا سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع)

هفتم صفر روز تولد امام کاظم(ع)
 
 
 
یا سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع)

در حالی که امروز هفتم صفر در تقویم ها به عنوان سالروز میلاد امام کاظم(ع) ثبت شده و سال هاست این روز به این عنوان بزرگ داشته می شود،

حجت الاسلام یوسفی غروی از محققان تاریخ اسلام حوزه علمیه قم در گفت و گو با خراسان نیوز، می گوید که:

طبق نقل معتبرتر، هفتم صفر سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) است که از زمان صفویه سالروز شهادت ایشان به ۲۸ صفر انتقال یافت.

 

به گفته وی، به همین خاطر امسال قرار شده پرچم های عزا در شهر قم نصب شود و به مرور در رسانه ها نیز این روز به عنوان روز شهادت امام حسن(ع) و نه تولد امام کاظم(ع) مطرح شود.

اختلاف نظر درباره هفتم صفر

یوسفی غروی با بیان این که تمام شیعیان در دنیا به غیر ایران هفتم صفر را به عنوان روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) عزاداری می کنند، می گوید:

در کشور ما این روز به عنوان سالروز میلاد امام هفتم(ع) تبریک گفته می شود در حالی که در کل عالم اسلام، شیعیان در این روز عزادار هستند.

من در سفرهای تبلیغی که به کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی و حاشیه خلیج فارس داشته ام، دریافتم که شیعیان این مناطق از این مسئله ناراحت هستند و اعتراض می کردند که چرا وقتی همه ما در عزا هستیم ایران این روز را جشن می گیرد و تبریک می گوید.

در تاریخ روایتی مبنی بر شهادت امام حسن مجتبی(ع) در هفتم صفر وجود دارد که از زمان صفویه تصمیم گرفته شد این روایت به ۲۸ صفر منتقل شود تا در این روز دو مناسبت رحلت رسول ا...(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و در ۲۹ صفر هم شهادت امام رضا(ع) واقع شود.

این مسئله در عصر صفویه ترویج شد که برخلاف واقعیت های تاریخی است. به همین دلیل تمام شیعیان به غیر از شیعیان ایران در روز هفتم صفر به عزاداری می پردازند.

در گذشته تمام شیعیان دنیا، هفتم صفر را به عنوان سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) عزاداری می کردند اما در عصر صفویه در ایران مناسبت هفتم صفر را به ۲۸صفر تغییر دادند.

 

در منابع کهن تنها به سال تولد امام کاظم(ع) در سال ۱۲8ه. ق اشاره شده است بعدها در منابع دست دوم قید ماه صفر اضافه شد و در منابع بسیار متاخر نزدیک به قرن دهم به بعد از جمله در کتاب بحرالانساب قید هفتم صفر ذکر شده است و بنابر تتبعی که شده تنها کتابی که میلاد امام را به هفتم صفر نسبت می دهد همین کتاب است و تمام کتاب های بعد به این کتاب استناد نموده اند حتی در اصول کافی فقط سال تولد امام ذکر شده است.

تاریخ واقعی تولد امام موسی کاظم(ع) :

در جلد دوم این کتاب در صفحه ۳۰، در حدیث ۱۱۳۰ آمده است که ابی بصیر نقل می کند که من سال ۱۲۸ ه. ق همراه با امام صادق(ع) به حج مشرف شدم. وقتی از حج برگشتیم و به شهرک ابواء (بین مکه و مدینه) رسیدیم، مادر امام کاظم(ع) درد زایمانشان گرفت و آن حضرت، آن جا به دنیا آمدند. بنابراین وقتی در راه بازگشت از موسم حج حضرت به دنیا آمده باشند بسیار بعید است که ایشان در ماه صفر به دنیا آمده باشند؛ پس تاریخ هفتم صفر به عنوان سالروز میلاد امام کاظم(ع) اصلا صحت ندارد و علمای شیعه بنا را به این گذاشته بودند که دو ماه محرم و صفر عزا باشد و همان طور که حسینیه ها و مساجد همه سیاهپوش می شوند و این سیاهپوشی تا آخر ماه صفر ادامه یابد.

در مقابل ماه شعبان تمام یادبودهایش جشن و سرور و تولد باشد و یادبود عزا در شعبان گرفته نشود این ماه برای سرور و شادی و ماه محرم و صفر هم برای یادبودهای عزا باشد.

بنابر این میلاد امام کاظم(ع) یا ۱۷ ماه ذی الحجه یا ۲۷ ذی الحجه سال ۱۲۸ ه. ق بوده است. چون ذی الحجه آخرین ماه سال قمری است و میلاد امام(ع) هم در روزهای آخر این ماه واقع شده است به همین دلیل گاهی در تاریخ اشتباه شده و به جای سال ۱۲۸ ه.ق سال ۱۲۹ ه. ق نوشته شده است.

/ 8 نظر / 70 بازدید
بیچاره

اخه تو تقویم که غیر از امروز روز دیگه ای برای ولادت امام کاظم ننوشته! اینجوری در کل سال کسی برای امام هفتم جشن ولادت نمیگیره!!! بعدشم اینطور که میگید علمای شیعه میگن این دوما سیاه پوش باشیم ولادت امام محمد باقر هم که هست تو این ماه!!!اونم جشن نگیریم؟؟

خانم

اطلاعات جالبی بود .اینم یالیل دیگه بر مظلومیت امام موسی کاظم ع ولی نظر بیچاره هم جای تامل داره...........................؟

رهگذر

سلام وبلاگ مفیدی داشتین وممنون از نظرات با ارزشتون فقط من هرچی فکر میکنم دستم به قلم نمیره و از خودم نمیتونم چیزی بگم-نمیدونم چطوری و چکار کنم-شما اگه میدونین-بگین-ممنون میشم و باز هم منتظر نظرات مفیدتون هستم موفق و موید باشید-درپناه حق

فاطمه

با سلام منبع این متن رو از کجا اوردید خیلی خوب بود

◕‿-قرمــــــــــــــز◕‿-

من تازه امروز فهمیدم. دارم شاخ در میارم [تعجب][ناراحت][ناراحت]

شریعتی

خدایی چرا؟ مورخان شیعه در منابع کهن، ماه صفر را به عنوان ماه شهادت پذیرفته‌اند که برخی از آنها سند این مطلب را بیان کرده‌اند. درباره اینکه در کدام روز از ماه صفر،‌ شهادت آن حضرت(ع) اتفاق افتاده است نیز در میان نویسندگان شیعی دارای پراکندگی می‌باشد. در حالی که پیش از شهید اول، در کتب تاریخی شیعی همچون «فرق‌الشیعة» اسماعیل نوبختی، «المقالات و الفرق» سعد بن عبدالله اشعری، «اصول کافی» شیخ کلینی، «مسارالشیعة» شیخ مفید، «مصباح‌المتجهد» شیخ طوسی، «اعلام‌الوراء» و «تاج‌الموالید» مرحوم طبرسی، «روضةالواعظین» فتال نیشابوری و «کشف‌الغمة» اربلی تاریخ وفات امام حسن مجتبی(ع) را آخر صفر یا 28 صفر ذکر ‌کردند، چرا میخواین اختلاف ایجاد کنین.

کاظم

میلاد هر امامی اونروزی هست که در ما چیز جدیدی از خوبی و نیکویی متولد بشه ، حالا چه سود که یک روز اینطرفتر و یا .... دکتر الهی قمشه ای

شهادت امام حسن در زمان ناصر الدین شاه به تاریخ 28صفر تغییر میکنه نه زمان صفویه