گفتگوی دوستانه

هر چه گفتیم غیر صحبت دوست ...... در همه عمـــر از آن پشـیمانیـــــــــم

بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در باب "اخلاق انتخاباتی" :

 

وظیفه‌ى نماینده این نیست که وعده‌ى عمرانى و فلان پروژه، فلان کار را در منطقه‌ى انتخابى خود به مردم بدهد؛ اینها کار اجرائى است، کار دولت است. وظیفه‌ى نماینده این است که بتواند قانون مورد نیاز کشور را پیدا کند، آن قانون را جعل کند. وقتى قانون شد - یعنى قاعده‌اى گذاشته میشود - دستگاههاى اجرائى و قضائى مجبورند برطبق قانون عمل بکنند و عمل میکنند.

بیانات در اجتماع عظیم مردم یزد - 1386/10/12


 

دشمنان ما می خواهند اصلاً انتخابات برگزار نشود. چرا؟ براى این‌که بتوانند شاهدى بیاورند که در ایران مردم‌سالارى و دمکراسى نیست. وقتى ما انتخابات برگزار مى‌کنیم، حربه‌ى آن‌ها گم مى‌شود. بنابراین اولین خواسته‌هاى آن‌ها برگزار نشدن انتخابات است؛ کمااین‌که زمان برگزارى انتخابات مجلس هفتم هم تلاش کردند انتخابات را تعطیل کنند؛ اما خدا نگذاشت...

بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع مردم کرمان در نوزدهم اردیبهشت سال 1386

 

آیت الله جوادی‌آملی:

حضور در انتخابات خدمت به نظام و شهدا و امام(ره) است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیان حوزه علمیه به ادامه تفسیر سوره مبارکه فرقان در مسجد اعظم قم پرداخت و گفت: سوره فرقان همان سوره تبارک است و از اهل بیت علیهم السلام نقل شده که آنچه در پایان سوره تبارک آمده، مربوط به ما خاندان عصمت و طهارت است.

 



این استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به آیه شریفه «و من تاب و عمل صالحا فإنه یتوب إلی الله متابا» گفت: توبه ای فضیلت دارد که جهت دار باشد، یعنی انصراف از گناه و اقبال و توجه الی الله داشته باشد. توبه حقیقی آن است که انسان از گناهان دست بردارد و به الله رجوع کند اما کسی که در اثر پیری توان گناه را ندارد یا به خاطر این که فلان کار ضرر دارد و انجام نمی دهد، این توبه قهری است. توبه حقیقی آن است که بعد از توبه رجوع الی الله در آن باشد.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «و الذین لا یشهدون الزور و إذا مروا باللغو مروا کراما» گفت: یکی از مصادیق این آیه شریفه عدم حضور در محکمه و شهادت دروغ است ولی این تمام مطلب نیست بلکه اینها در محفل باطل و لغو حضور ندارند. اگر همایش و کنفرانسی باشد که محفل باطل و گناه و آهنگ حرام باشد،‌ حضور ندارند. عصیان های شخصی را هم مرتکب نمی شوند. «لا یشهدون الزور» شامل نگاه کردن برخی سریال ها و یا روزنامه های بی اثر هم می شود.

وی افزود: اگر کسی در نماز یا غیر آن با خاطرات حرام سرگرم باشد از عباد الرحمان نیست. «لا یشهدون الزور» و «مروا کراما» شامل حال او نمی شود. اگر کسی قوه غضب و شهوت را مهار نکند در خواب و بیداری معذب و در خدمت شهوت و غضب است. یکی از بهترین نعمت های الهی کنترل همین قوه خیال است.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطر نشان کرد: زنبور عسل هرگز روی سطل زباله نمی نشیند بلکه به دنبال گل و بوستان طیب و طاهر است. درباره زنبور عسل گفته اند اگر یک وقتی گذارش به زباله بیفتد با سرعت از آن رد می شود. همان طور که زنبور عسل کارش تولید عسل است، عباد الرحمان هم کارشان شیرین کردن کام جامعه است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به این بخش از آیه شریفه؛ «واجعلنا للمتقین إماما؛ ما را امام با تقوایان قرار بده» گفت: دنباله رو بودن هنر نیست، اینکه عوام هم دنباله رو انسان باشند اهمیت ندارد. کمال این است که متقیان به انسان اقتدا کنند. بیداری اسلامی در خاورمیانه به برکت امام و خون های شهدا است.

وی ادامه داد: «واجعلنا للمتقین إماما» یعنی خدایا این توفیق را به ما بده که مردان پاک جامعه به دنبال ما راه بیفتند. این حرف و دعای امام و شهدا است که خاورمیانه را به راه انداخته است. امام، امام خاورمیانه است، امام مسلمین به پا خاسته است. این شهدا، امام خاورمیانه و مسلمین به پا خاسته اند. حالا روشن شده که هر خدمتی که این عزیزان در خاورمیانه انجام می دهند، اول ثواب را در نامه عمل امام و شهدای ایران اسلامی می نویسند، بعد برای آن ها وگرنه این ها همان گروهی بودند که سال های متمادی در خواب بودند.


.

این استاد عالی حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: دین با این آیه شریفه روح بلند پروازی را به ما یاد می دهد. کسی به این مقام می رسد که این مراحل چهارگانه را پشت سر گذاشته باشد: معرفت صحیح، هجرت، سرعت (بعد از هجرت توقف نکردن) و سبقت. این بالا و پایین نشستن، ریاست و فخر فروشی نیست که مذموم باشد بلکه می خواهد در میان متقین، أتقی و با تقوی تر باشد، دیگران عادلند می خواهد عادل تر باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد: نه تنها حضور در انتخابات خدمت به نظام و شهدا و امام است بلکه باعث می شود دیگران هم به ما اقتدا کنند. چرا ما دنباله رو باشیم؟ مگر تقلید و دنباله رو و مأموم بودن فضیلت است؟ آن چه فضیلت است پیشرو بودن است.

نوشته شده در ۱۳٩٠/۱٢/٩ساعت ٤:٠۳ ‎ب.ظ توسط محمدرضا طلوع نظرات ()


Design By : Pichak